392. eskadrila aviona

Povjesnica 392. eskadrile aviona

392. eskadrila aviona je smještena u vojarni “Pukovnik Mirko Vukušić”, u Zemuniku Donjem pokraj Zadra. Temeljna zadaća ove eskadrile je obuka vojnih pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva od selekcijskog letenja kandidata za vojne pilote, zatim temeljna i napredna obuka učenika letača do osposobljavanja vojnih pilota za nastavnike letenja, zatim vizualno izviđanje i potraga na moru u zadaćama za potrebe Obalne straže, izviđanje požara te pružati potporu svim ostalim sastavnicama OSRH.

Povijest osnutka 392. eskadrile aviona kreće od srpnja 1991. godine kada je osnovana zrakoplovna grupa Zadar čiji je koordinator bio Božo Korajac. Temeljem zapovijedi Načelnika Glavnog stožera Hrvatske vojske general pukovnika Antuna Tusa od 6. studenog 1991. ustrojena je Eskadrila jurišnog zrakoplovstva koja je bila smještena u prostoru Doma zrakoplovstva u Zadru.

21. ožujka 1993. godine za vrijeme Domovinskog rata je oslobođena vojarna u kojoj je djelovala tadašnja 93. zrakoplovna baza, a već u studenom iste godine kreću i letačke aktivnosti. U prosincu mijenjaju naziv eskadrile u “Eskadrila lakih trenažnih zrakoplova”.

U kolovozu 1994. godine provedena je selekcija sa 1. naraštajem kandidata za vojne pilote kada je eskadrila opremljena simulatorima Frasca 131.

U lipnju 1996. godine u eskadrilu dolaze prva tri aviona Pilatus PC-9, a u srpnju iste godine Eskadrila lakih trenažnih zrakoplova se podređuje Učilištu HRZ i dijeli na dvije eskadrile: Eskadrilu za temeljnu obuku i Eskadrilu za višu i namjensku obuku. Tada je započela letačka obuka 1. naraštaja pilota aviona.

Tijekom 1997. godine isporučeno je još 17 aviona Pilatus u inačici PC-9M, a tijekom 1998. godine eskadrila je opremljena simulatorom aviona Pilatus PC-9.

U ožujku 2003. godine eskadrile se ponovo objedinjuju u Eskadrilu aviona.

Upravo su piloti ove eskadrile prigodom otvaranja Europskog prvenstva u jedrenju 23. srpnja  2004. godine u Zadru po prvi puta hrvatskoj javnosti predstavili akrobatski nastup u formaciji od četiri aviona nakon čega su napravili i službeno predstavljanje 5. kolovoza 2005. godine u Kninu povodom obilježavanja 10. obljetnice vojno redarstvene operacije “Oluja” po kojoj su i dobili ime “Krila Oluje”.

Za razliku od većine svjetskih akrobatskih grupa čiji se piloti isključivo bave uvježbavanjem i nastupima, primarna zadaća vojnih pilota “Krila Oluje” je letačka obuka učenika-letača, odnosno budućih vojnih pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Tijekom 2007. godine u eskadrilu su dopremljeni prvi avioni Zlin 242L od kada se selekcijsko letenje kandidata za vojne pilote i temeljna obuka učenika-letača provodi upravo na ovom avionu.

Novim ustrojem Hrvatskog ratnog zrakoplovstva 2019. godine eskadrila mijenja naziv u 392. eskadrila aviona i izravno je podređena 93. krilu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (nekadašnja 93. zrakoplovna baza).

Od osnutka do danas u ovoj eskadrili školovali su se svi hrvatski vojni piloti te značajan broj pilota iz drugih zemalja (Sultanat Oman, Republika Mađarska, Bosna i Hercegovina, Republika Sjeverna Makedonija).

Znak 392. eskadrile aviona je vrlo tradicionalan i povezan s gradom Zadrom koji je eskadrili pružio dom i zaštitu od prvog dana osnivanja, a predstavlja stiliziranog svetog Krševana, zaštitnika grada Zadra.

Sveti Krševan je bio rimski vitez plemićkoga podrijetla koji je odbio visoki carski položaj ne želeći se odreći kršćanske vjere. Zbog svog stava i principa je bio i pogubljen, a relikvije su mu prenesene u Zadar gdje mu je podignuta crkva i gdje se časti kao suzaštitnik grada. U čast svetog Krševana također je izgrađena i najstarija i najuglednija benediktinska opatija. Sveti Krševan je postao oličenje borbe Zadrana za samostalnost i slobodu svoga grada jer je kroz stoljeća sa Zadrom dijelio njegovu sudbinu, sretnu i nesretnu, a najveće priznanje Zadrana mjestu i ulozi Svetoga Krševana jest činjenica što su svetog mučenika Krševana odabrali zaštitnikom svoga grada i njegov su lik uzeli za grb, pečat i barjak te mu izgradili nekoliko spomenika i posvetili nekoliko građevina. Sveti Krševan se vrlo često prikazaje kao lik viteza u oklopu na konju. Na oznaci eskadrile, sveti Krševan nosi povijesni hrvatski štit, prepoznatljivi šahirani simbol koji se može objasniti u kontekstu značaja koje je Hrvatsko-dalmatinsko kraljevstvo imalo kao zadnja linija obrane pred nadiranjem osmanskih osvajača.

Pripadnici 392. eskadrile aviona su upravo tako shvatili svoju ulogu u obrani domovine te svojim požrtvovnim  i predanim radom stvaraju nove jahače, nove borce i čuvare kako hrvatske tradicije, i kulturne baštine, tako i zračnog prostora odnosno suvereniteta Republike Hrvatske.

Slika 1. Prvi avion Pilatus PC-9 u RH

Slika 2. Prvi avion Pilatus PC-9 u RH

Slika 3. Eskadrila aviona – HRZ