Općenito

 

Zadaća akrobatske grupe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) “Krila Oluje” je prezentacija vještine, discipline, timskog rada i visokog stupnja obučenosti pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i Oružanih snaga RH u cjelini.

U sastavu “Krila Oluje” lete piloti iz sastava 93. krila. Za razliku od većine svjetskih akrobatskih grupa čiji se piloti isključivo bave uvježbavanjem i nastupima, primarna zadaća pilota “Krila Oluje” je obuka budućih pilota HRZ.

Kao začetak djelovanja akrobatske grupe HRZ-a smatra se akrobatski nastup u formaciji od četiri aviona prigodom otvaranja Europskog prvenstva u jedrenju 23. srpnja  2004. godine u Zadru. Akrobatska grupa HRZ “Krila Oluje” predstavljena je u istom sastavu i pod današnjim nazivom hrvatskoj javnosti 05. kolovoza 2005. godine u Kninu povodom obilježavanja 10. obljetnice vojno redarstvene operacije “Oluja” po kojoj je i dobila ime. Od kraja iste godine grupa leti u sastavu od pet aviona, a prvi let u sastavu od 6 aviona grupa je izvela 25. ožujka 2009. godine.

Kandidati za akrobatsku grupu odabiru se među iskusnim dugogodišnjim nastavnicima letenja koji uz osnovne uvjete izvrsne tehnike pilotiranja, psihofizičkih predispozicija, sklonosti timskom radu i minimalnog ukupnog naleta od 600 sati pokažu najbolje rezultate u grupnom akrobatskom letenju u sastavu dva aviona. Odabrani kandidati zatim prolaze zahtjevnu obuku akrobatskog letenja u formacijama od dva do šest aviona, tijekom koje se piloti uvježbavaju u izvođenju specifičnih akrobatskih elemenata na minimalnoj visini iznad terena pri iznimno malim udaljenostima između aviona u formaciji, koje izvode isključivo akrobatske grupe.

Tijekom izvođenja programa avioni lete na međusobnoj udaljenosti manjoj od 2 metra, pri brzinama do 550 km/h, a opterećenje koje piloti podnose tijekom pojedinih elemenata kreće se od -2.5 g do +6.5 g. Minimalnu donju visina tijekom nastupa određuju organizatori aeromitinga i ona se najčešće kreće od 50-100 metara iznad terena. Suprotno prilično raširenom laičkom poimanju letenja u akrobatskoj grupi, izuzetna koordinacija u izvođenju akrobacija nije rezultat preciznog očitavanja instrumenata niti pomoći modernih zrakoplovnih sustava. Piloti se isključivo oslanjaju na vlastitu procjenu položaja i udaljenosti od vodećeg aviona na osnovu kojih moraju upravljati avionom na takav način koji osigurava minimalna odstupanja od zadane pozicije u odnosu na ostale avione.

Program koji izvode “Krila Oluje” traje oko 20 minuta, izvodi se na visini od 50 – 1000 metara te na minimalnoj udaljenosti od publike od oko 230 metara. Za prezentaciju nastupa gledateljima zadužen je komentator programa. Njegova zadaća je i prelet pričuvnog aviona na mjesto održavanja aeromitinga. Kao i kod gotovo svih ostalih svjetskih akrobatskih grupa ne postoje pričuvni piloti, obuka za svaku poziciju je specifična i neprekidna te je nemoguće imati obučenog pričuvnog pilota koji bi bio u svakom trenutku sposoban zamijeniti svakog od pilota. U slučaju bolesti jednog od pilota grupa izvodi skraćeni program sa 5 aviona ili se u potpunosti otkazuje nastup.

Za svoja uvježbavanja i nastupe “Krila Oluje” nemaju poput ostalih akrobatskih grupa posebno izdvojene i opremljene avione već se koriste avionima iz sastava 392. eskadrile aviona 93. krila HRZ-a, prema trenutnoj raspoloživosti.

 

ZANIMLJIVOSTI:

  • Od službenog predstavljanja “Krila Oluje” 2005. godine do danas, članom akrobatske grupe “Krila Oluje” bilo je 17 pilota HRZ koji su letjeli u 12 različitih postava (uključujući i sadašnju postavu za sezonu 2020.).
  • Član originalne postave grupe iz 2004.g. bila je i bojnica Diana Doboš (član grupe 2004-2007.g., sada leti kao kopilot na avionu Canadair CL-415) koja je ulaskom u “Krila Oluje” postala treća žena u povijesti koja je letjela u nekoj od svjetskih akrobatskih grupa
  • Najveći broj gledatelja na svojim nastupima “Krila Oluje” zabilježila su 2010. godine u Rivoltu (R. Italija) – izveli su svoj program pred 500,000 gledatelja. Od ostalih poznatih vojnih aeromitinga može se istaknuti i Zeltweg 2009., 2011. i 2013. (400,000) te ILA Berlin 2008. i Izmir 2011. (250,000) te RIAT (Ujedinjeno Kraljevstvo). Prosječna posjećenost međunarodnih vojnih aeromitinga izvan Republike Hrvatske, na kojima “Krila Oluje” nastupaju, kreće se oko 150,000-200,000 gledatelja)
  • Svoj program su prezentirali na preko dvadeset različitih lokacija u Republici Hrvatskoj. Prosječna posjećenost civilnih zrakoplovnih manifestacija u Republici Hrvatskoj (do sada nije organiziran vojni aeromiting u Republici Hrvatskoj) kreće se oko 10,000 gledatelja.
  • Tijekom prigodnih obilježavanja obljetnica iz Domovinskog rata ili drugih manifestacija državnog i vojnog karaktera, grupa uz navedene, u čast poginulih hrvatskih branitelja u pravilu izvodi i jedan specifičan manevar – tzv. “MISSING MAN”, što je i inače tradicionalan način odavanja počasti u svijetu zrakoplovstva. Izvodi se kao manevar petlja ili bačvasti valjak iz punog programa nastupa, ali uz izdvajanje jednog od pratitelja tijekom samog izvođenja manevra.

 

NAGRADE I PRIZNANJA

  • Velika plaketa HRZ i PZO (2010.)
  • Pohvala Načelnika GS OS RH (2010.)
  • Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu CIAF 2012. (R. Češka)
  • Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu RDAF 2012. (Danska)
  • Nagrada Grada Zadra (2013.)
  • Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu CIAF 2014. (R. Češka)
  • Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu RIAT 2016. (V. Britanija)
  • Nagrada za najprecizniji nastup 2017. (Slovačka Republika)