Razvoj letačke karijere u 855. protupožarnoj eskadrili

855. protupožarna eskadrila je najpoznatija eskadrila široj javnosti od svih eskadrila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Njezin doprinos obrani materijalnih dobara i zaštiti ljudskih života od vatrene stihije je nemjerljiv.

855. protupožarna eskadrila je postrojba unutar 93. krila, a matično mjesto službe je vojarna “Pukovnik Mirko Živković” u Zemuniku Donjem pokraj Zadra. U ljetnim mjesecima su moguće dislokacije na aerodrome Pula i Dubrovnik. 

Upravo ova eskadrila je prepoznata kao ključna sastavnica razvoja i očuvanja turističke sezone, pa ne čudi da je i nositeljica mnogih pohvala i zahvala na kontinuiranom doprinosu u obrani materijalnih dobara i zaštiti ljudskih života od vatrene stihije. Osim toga, ova eskadrila sudjeluje i u međunarodnim misijama u sklopu projekta RescEU. 

Vojni pilot u ovu eskadrilu može doći tek nakon nekoliko godina rada u 393. eskadrili aviona u kojoj se postupno razvio i stručno i psihološki. Po dolasku u postrojbu, započinje s teorijskom i praktičnom preobukom za kopilota na zrakoplovu CL-415. Ovisno o karakteristikama kalendarske godine, tj. zahtjevnosti požara s kojima će se susresti u protupožarnoj sezoni, preobuka traje oko godine dana.

Po postizanju zvanja kopilota na avionu Canadair CL-415, vojni pilot kreće s preobukom na Air Tractor AT-802 FireBoss. Air Tractor AT-802 FireBoss je avion slabijih performansi od Canadair-a CL-415 pa se njime izvršavaju i manje složene zadaće. Cilj je da vojni pilot stekne iskustvo na jednostavnijim uvjetima koji bi ga pripremile za složenije zadaće koje se izvode sa avionom Canadiar CL-415. Po postizanju osposobljenosti, pilot nastavlja obavljanje zadaća na jednosjedu AT-802 FireBoss najmanje sljedeće tri protupožarne sezone.

U međuvremenu vojni pilot prolazi obuku za operativnog časnika eskadrile te propisane vojne škole u državi i/ili inozemstvu.

Po prijedlogu zapovjednika eskadrile, pilot aviona Air Tractor AT-802 FireBoss prelazi na mjesto kopilota aviona Canadair CL-415 gdje mora provesti najmanje dvije protupožarne sezone u ulozi osposobljenog kopilota uz ostvarenih minimalno 100 sati na požarima prije nego počne obuku za kapetana na avion Canadair CL-415.

Tek potom, a po prijedlogu zapovjednika eskadrile, vojni pilot pristupa obuci za kapetana aviona Canadiar CL-415. Po postizanju zvanja kapetana, bilo na Canadiar-u CL-415 ili na Air Tractor-u AT-802 FireBoss, pilot nastavlja s profesionalnim razvojem te s vremenom i iskustvom postiže sve višu kategoriju voditelja protupožarnog djelovanja, tj. vođenja rada na požaru iz zraka. Bitan dio posla je suradnja sa zemaljskim snagama, a zbog dinamičnosti i složenosti posla te letu na malim brzinama i visinama u uvjetima smanjene vidljivosti, naglasak je na razvoju ljudskih i pilotskih karakteristika poput staloženosti, upornosti i disciplini u letenju. Vojni pilot po prijedlogu zapovjednika eskadrile pristupa obuci za nastavnika letenja i za probnog pilota na odgovarajućem tipu zrakoplova.

Organizacija radnog vremena je složena i podređena zahtjevima službe. 

Vojni piloti 855. protupožarne eskadrile slove za jedne od najsolidarnijih i požrtvovnijih pilota u svijetu zbog čega kod svake značajnije, a to znači i opasnije, domaće i međunarodne akcije bivaju posebno pohvaljeni radi iznimnog zalaganja i uvježbanih letačkih vještina kojima spašavaju na stotine, pa i tisuće unesrećenih života.