Povijesni prelet „za Vukovar i Dubrovnik“

Na današnji dan, 15. svibnja 1992. godine, brigadir Selak i pukovnik Ivandić preletjeli su s Mig-ovima 21 s vojnog aerodroma Ponikve kod Užica u Srbiji na hrvatsku stranu

Početkom Domovinskog rata Hrvatska nije imala borbene zrakoplove, nego su ratne zadatke obavljali prenamijenjeni i za ratne zadaće osposobljeni civilni poljoprivredni i sportski zrakoplovi.

Dok je prelet Rudolfa Perešia u Klagenfurt u Austriji u listopadu 1991. godine pridonio interncinalizaciji rata u Hrvatskoj, prelet Danijela Borovića u veljači 1992, godine donio je Hrvatskoj prvi nadzvučni borbeni zrakoplov. Tri mjeseca nakon Borovića još su dvojica hrvatskih pilota, brigadir Ivan Selak i pukovnik Ivica Ivandić prebjegli svojim MiG-ovima u Hrvatsku.

Misija je provedena točno na današnji dan prije 31 godinu kada je dio eskadrile na aerodromu Ponikve uvježbavao program za obilježavanje „Dana vazduhoplovstva“.

„Odluka je bila donesena davno prije. Tražili smo trenutak da odemo zajedno, da se zajedno u isto vrijeme nađemo u zraku, da imamo obojica u to isto vrijeme dovoljnu količinu goriva i da zajedno doletimo u Hrvatsku, nevažno tko će na koji aerodrom. Nismo htjeli jedan bez drugog već zajedno“ izjavio je brigadir Selak.

„U ljeto 1991. odlučio sam da u Hrvatsku neću doći bez aviona, a kako su se događali sve suroviji sukobi po Hrvatskoj to mi se činilo kao jedini ispravan postupak. Selak i ja smo se dogovorili da ćemo to zajedno napraviti. Mnogo toga nas je ograničavalo u namjeri da preletimo s MiG-ovima, ali su se karte posložile 15. svibnja 1992.“, dodao je pukovnik Ivandić.

Ivandić je bio dio planiranog programa, a na koncu je i Selak upao u program što su obojica prepoznali kao priliku koja se ne smije propustiti. Bez puno planiranja i u vrlo osjetljivoj situaciji smanjene međusobne komunikacije kako se plan ne bi otkrio, za vrijeme leta, standardnom radio komunikacijom dali su jedan drugome znak da je došao trenutak. Ivandić je krenuo prema Splitu i sletio na Resnik, dok je Selak krenuo prema Zagrebu i sletio na Pleso.

Ivandićev zrakoplov nazvan je „Osvetnik Vukovara“, a Selakov „Osvetnik Dubrovnika“ i zajedno s Borovićevim MiG-om, bili su prvi borbeni zrakoplovi Prve lovačke eskadrile Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Napokon, hrvatski MiG-ovi nisu dugo ostali na zemlji, vrlo brzo su počeli djelovatiu u akcijama oslobađanja Dubrovnika, a dvojica pilota zapravo nisu ni prestajala letjeti i borbeno djelovati, istodobno gradeći moderno Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.

Prošle godine na dan obilježavanja povijesnog preleta u vojarni „Knez Trpimir“ Hrvatsko ratno zrakoplovstvo je postavilo eksponat MiG-a 21 kako bi na poseban način zahvalili pukovniku Ivici Ivandiću koji je preletio s aerodroma Ponikve pokraj Užica u Srbiji na aerodrom Split.