Noćno je letenje isto kao po danu, osim što ništa ne vidiš

Letačke posade 855. protupožarne eskadrile provodile su trenažno letenje u noćnim uvjetima kao dodatnu pripremu za ovogodišnju ljetnu sezonu gašenja požara

Svima je poznato koliki doprinos tijekom protupožarne sezone daju letačke posade Canadaira i Air Tractora i koliko su puta možda bili i zadnja nada stanovništvu na područjima ugroženim požarima. Nerijetko veliki požari traju i po nekoliko dana, a kako protupožarni avioni zbog ekstremnih uvjeta gotovo nigdje u svijetu požare ne gase noću, potrebno je osigurati da u svitanje sljedećeg dana avioni budu spremni za nastavak gašenja. U takvim okolnostima često se događa da se na udaljenim područjima od matične baze, požari gase do zalaska sunca te je nakon toga potrebno otići po gorivo pa se zbog toga povratak u bazu odvija noću. Zbog toga letačke posade moraju biti sposobne vizualno letjeti noću koristeći se zemaljskim orijentirima, a da je uistinu riječ o ekstremnim uvjetima imali smo se prigodu i sami uvjeriti tijekom jednog od trenažnih letova koje su izvodile letačke posada 855. protupožarne eskadrile u susret novoj protupožarnoj sezoni.

U razgovoru s bojnikom Darkom Kučejom saznajemo kako postoji nekoliko uvjeta letenja – dnevno, instrumentalno dnevno, instrumentalno noćno i noćno letenje. “Naše je današnje letenje noćno vizualno letenje i na takav način uglavnom lete vojni piloti. To znači da polijećemo, letimo i slijećemo vizualno, koristeći se zemaljskim orijentirima.” Nadopunjuje ga bojnik Danijel Kos koji kaže: “Letimo uz pomoć vizualnih orijentira koje vidimo na zemlji i zato je to moguće samo u vlastitoj zemlji gdje znate konfiguraciju terena, odnosno orijentire na zemlji s pomoću kojih možete letjeti.”

Smanjena vidljivost

Što ovakav tip uvježbavanja znači letačkim posadama, objašnjava nam bojnik Kučej ističući kako s avionima na kojima lete mogu provesti instrumentalni prilaz do određenog aerodroma, no slijetanje uvijek mora biti vizualno za što je potrebno znati skupiti sve podatke iz okoline da bi se sigurno sletjelo. “Tijekom noćnog letenja može doći do pojave iluzije ili pojave krivog položaja, čitanje krivog ubrzanja, pogrešno čitanje onog što se nalazi iznad ili ispod tebe i to se pilotima događa noću i zato je vrlo bitno ovo uvježbavanje i održavanje utreniranosti. U slučaju da se nešto od pobrojenog i dogodi vrlo je bitno da ste vi u stanju u vrlo kratkom roku ispravno prosuditi i donijeti točnu odluku te sami sebe ispraviti ako je potrebno.” Bojnik Kos dodaje: “Piloti i na jednom i na drugom tipu aviona imaju obuku iz noćnog letenja. Najveća razlika u letenju na ova dva tipa aviona jest što ste u Air Tractoru sami i pilot sam obavlja sve radnje koje u Canadairu obavljaju tri člana posade. Svaki od tih triju članova posade zadužen je za određeni dio zadaća tijekom leta dok u Air Tractoru sve te zadaće odrađuje jedan član posade i zato je letenje u ovom avionu u noćnim uvjetima još teže i složenije.”

Kao treći član posade u Canadairu uvijek je i letač tehničar, a jedan od njih satnik Marin Zupčić pojašnjava kako u samom pregledu aviona i nema neke velike razlike između dnevnog i noćnog letenja. “Jedino su uvjeti u kojima se pregled odvija drugačiji jer je noću smanjena vidljivost i potrebno je puno više koncentracije da se uoče neke eventualne neispravnosti. Kao što postoje kategorije osposobljenosti pilota tako postoje i kategorije osposobljenosti letača tehničara, a to znači da takva osoba ima minimum letenja koji mora odraditi u noćnim uvjetima da bi ostao osposobljen za namjenske zadaće postrojbe. Letač tehničar zajedno s ostatkom tehničkog osoblja radi prijeletni, međuletni i poslijeletni pregled aviona i svojim potpisom jamči da je avion u ispravnom stanju i spreman za letenje. Noću je sve teže uočljivo i zato su mjere sigurnosti na mnogo višoj razini nego danju i vrlo je bitno da svatko zna svoju zadaću i kako je realizirati na najvišoj razini. Ključno je da su oko aviona samo oni koji su potrebni da se avion pokrene i odleti na zadaću, a svi su ostali oko hangara ili u hangaru.”

Slijepo poznavanje kabine

“Postoji još jedan aspekt, koji mi piloti razumijemo, a to je aspekt kabine,” kaže bojnik Kučej i nastavlja. “Po danu naravno ne koristite rasvjetu i ne razmišljate o nekim supozicijama koje vam se noću mogu dogoditi. Noći mogu biti s katastrofalnim uvjetima i ovisite isključivo o svjetlu kabine i svjetlu koje dolazi od instrumenata. I primjerice dogodi vam se otkaz nekog uređaja u avionu i rješenje morate tražiti u takvim otežanim uvjetima osvjetljenja. Zbog toga je svaki takav događaj noću puno izazovniji i stresniji nego da se to isto dogodi danju. Tijekom ovakvih letova provodimo i uvježbavanja takvih potencijalnih situacija kako bismo bili kompetentniji odgovoriti svim potencijalnim izazovima.”

“Kad sjednete u avion noću, potrebno vam je određeno vrijeme adaptacije i zato je jako korisno slijepo poznavanje kabine,” ističe bojnik Kos i dodaje: “Kad se priviknete na takve uvjete onda vam i to svjetlo koje u kabini imate nakon određenog vremena postaje prejako i ‘bode vas u oči’, pa ga prigušite dok vam na kraju ne bude dovoljno samo svjetlo od instrumenata.”
O još jednoj specifičnosti noćnog letenja govori nam bojnik Kučej: “Tipovi aviona na kojima letimo vrlo su glasni, nema neke izolacije, imaju otvorene kabine i vi čujete buku, strujanje zraka, zvuk motora, a u noćnim uvjetima uvijek ‘čujete’ i nešto što po danu nikad ne čujete i onda se pitate je li ovo neki novi zvuk, događa li se nešto s avionom, onda se nakon petnaestak minuta priviknete na te noćne uvjete i shvatite da ne čujete ništa novo i drugačije, nego je zapravo sve isto.”

Naši su piloti vrhunski osposobljeni i ako za tim bude potrebe, kao i svake protupožarne sezone do sada, sve će zadaće odraditi na najvišoj razini. Sva zahtjevna uvježbavanja koja tijekom godine marljivo provode tome govore u prilog.

Protupožarne snage spremne su za ovogodišnju PP sezonu

Zapovjednik Zapovjednog operativnog središta Glavnog stožera Oružanih snaga RH brigadni general Ivan Turkalj sudjelovao je na konferenciji za medije o spremnosti sustava za požarnu sezonu 2021., koja je održana u Državnoj vatrogasnoj školi Hrvatske vatrogasne zajednice u Zagrebu.

Uz generala Turkalja, konferenciji su nazočili glavni vatrogasni zapovjednik Republike Hrvatske Slavko Tucaković, pomoćnik ministra unutarnjih poslova za civilnu zaštitu Damir Trut, pomoćnik načelnika Sektora općeg kriminaliteta i međunarodne suradnje Predrag Brkopac, direktor Sektora za šumarstvo Krešimir Žagar i Lovro Kalin iz Sektora za vremenske i pomorske analize i prognoze.

General Turkalj istaknuo je da će Ministarstvo obrane i Hrvatska vojska i ove godine aktivno sudjelovati u protupožarnoj sezoni. Naglasio je kako će vatrogascima iz zraka potporu pružati zračne protupožarne snage, šest Canadaira CL-415 i šest Air Tractora AT-802, kao i jedan helikopter Mi-8 MTV-1. “U slučaju potrebe angažirat će se i Hrvatska ratna mornarica s po jednim desantnim brodom minopolagačem i desantnim jurišnim brodom te dvjema gumenim brodicama. Za zadaće izviđanja i dalje će na raspolaganju biti sustav besposadnih letjelica – izvidnički tim za rano otkrivanje požara i nadzor požarišta,” rekao je general Turkalj te dodao kako će na raspolaganju tijekom PP sezone biti i 200 pripadnika Protupožarnih namjenski organiziranih snaga Oružanih snaga koji će biti spremni za brze intervencije. Glavni vatrogasni zapovjednik Tucaković predstavio je sve sastavnice ovogodišnje protupožarne sezone te novosti u sustavu vatrogastva poručivši kako su sve snage spremne za protupožarnu sezonu koja službeno počinje 21. lipnja, a od operativnih snaga tijekom sezone na raspolaganju će biti 76 postrojbi s 2641 profesionalnim vatrogascem.

“Tijekom ovogodišnje PP sezone 101 vatrogasac s 13 vozila iz kontinentalne Hrvatske bit će raspoređen na rizičnim područjima, a raspoređivanje počinje 24. lipnja. Na raspolaganju će biti 1120 profesionalnih vatrogasaca u Javnim vatrogasnim postrojbama u priobalnim županijama, kao i 5000 dobrovoljnih vatrogasaca. Također, rasporedit će se i do 1000 sezonskih vatrogasaca,” pojasnio je Tucaković. Pomoćnik ministra unutarnjih poslova Damir Trut istaknuo je kako će od 1. lipnja do 30. rujna iz sustava Ministarstva unutarnjih poslova biti na raspolaganju i jedan helikopter za izviđanje iz zraka. Po broju požara u okviru 11-godišnjeg prosjeka istaknuta su i najugroženija područja, među kojima je na začelju Splitsko-dalmatinska županija, zatim Zadarska, Šibensko-kninska, Ličko-senjska i Istarska županija.

Izvor: Hrvatski vojnik/Željko Stipanović
Foto: Tomislav Brandt